Voorbereidingen op China

2 september 2010 - Rotterdam, Nederland

De rugtas is nog leeg, maar het visum preikt al in mijn paspoort en na deze week nog een laatste vaccinatie gehaald te hebben (buiktyfus is niet langer mijn vijand), ben ik al bijna klaar om te gaan. Samen met Stephanie ga ik naar het land van draken, vuurwerk, de Muur, babi pangang en foe yong hai: China!

Een all-inclusive reis wordt het zeker niet, maar voor onze rondreis hebben we er wel voor gekozen de meest basale dingen, als binnenlandse vluchten, nachttreinen en overnachtingen al vanuit Nederland te regelen. Op 13 september vliegen we naar onze eerste bestemming: Beijing. Hier zullen we met eigen ogen het grote plein van de Hemelse Vrede mogen aanschouwen, gebakken schorpioentjes op de Food Market eten en natuurlijk de Chinese Muur bewandelen. Hierna met de nachttrein via het historische stadje Pingyao naar het Terra-cotta-leger in Xi'an. Een binnenlandse vlucht zal ons dan van Xi'an naar Dali in het zuiden van China brengen. Hier gaan we een stukje Tibet in China zien, aangezien de Tibetaanse minderheden zich vooral ophouden in het zuid-westen van China. Plaatsen als Lijiang en Shangri-la zullen ons pad kruisen en ons (misschien ook van een lichte hoogteziekte) gaan duizelen met prachtige vergezichten over de uitlopers van de Himalaya.

Hopelijk heb ik gedurende onze 3 weken durende trip af en toe tijd om deze blog bij te werken en op te sieren met mooie culturele plaatjes. De gezichtsuitdrukkingen als wij aan onze zoute yakboterthee nippen moeten natuurlijk wel gezien worden...