Triest

28 mei 2008 - Durban, Zuid-Afrika

Hi allemaal!
Hier even weer een kort berichtje. Op de Afdeling van de medische noodgevallen, zijn er gewoon minder spraakmakende verhalen te vertellen, al zijn sommige dingen daarom niet minder triest. Het feit dat van de 50 patienten er 1 geen HIV heeft, blijkt wel uit de patienten die wij tot nu toe hebben gezien, want of de patienten zijn HIV positief of ze moeten zich nog laten testen (maar zijn daar bang voor, want waarschijnlijk is het slecht nieuws). Slechts 1 patient was aangetoond negatief...
Het verhaal van een patient die we zagen. Vrouw van 33 jaar die zich presenteerde met droge hoest, nachtzweten, gewichtsverlies, schimmel in de mond en koorts. Ze was aangetoond HIV positief. Meest waarschijnlijk had ze nu dus een TBC infectie bovenop haar HIV gekregen. Triest, zeker, maar het erge vind ik dan is dat ze nog 2 kinderen had, van 14 en 16 jaar (33-16=jong!) die dus waarschijnlijk wees worden binnen afzienbare tijd. Hier starten ze namelijk pas medicijnen tegen HIV (remmers) als het echt heel erg is, waar ze in Nederland als ik het goed heb gelijk starten met de remmers.
Triest zijn ook de mythen die er nog steeds rond HIV hangen. Van Zambia en andere ontwikkelingslanden in Afrika wist ik dat er nog traditionele geneesheren zijn (witchdocters) die met behulp van tradities en kruiden proberen ziektes te genezen. Nu blijkt dat er ook witchdocters in Zuid-Afrika nog zijn, en dat had ik eigenlijk niet verwacht, want Zuid-Afrika is toch wel een stuk rijker en meer ontwikkeld. Laten we ervan uit gaan, dat ik van deze geneesheren geen echt hoge pet op heb (understatement van de dag mijns inziens) en het volgende verhaal van een Medical Officer die in een klein ziekenhuisje gewerkt had, ergens in de bush van Zuid-Afrika, waar mens, dier en natuur nog even primitief zijn. Zij (de Medical Officer) zag een echtpaar met een dochtertje van 9 wat kort geleden haar eerste menstruatie had gehad. Inderdaad wat vroeg en dat dacht het echtpaar ook. Deze mensen zijn als reactie daarop naar de plaatselijke witchdocter gestapt en die had het probleem aangehoord en 'iets' gedaan. Nu zag deze Medical Officer het meisje van 9 en haar ouders in dit kleine ziekenhuisje en nu klaagden de ouders dat het buikje van het meisje steeds dikker werd, maar dat de menstruaties wel gestopt waren... Drie keer raden wat die witchdocter dus gedaan heeft!!! Ik stond met mn oren te klapperen!
Wat ook nog steeds een hardnekkige mythe is, is dat je van HIV af kan komen door seks te hebben met een maagd. Dit heeft tot gevolg dat er soms verkrachte jonge meisjes binnenkomen die of tranen met tuiten hebben of juist helemaal dichtgeklapt zijn. Of nog erger, verkrachte baby's met wonden rond hun anus en hoogstwaarschijnlijk dus ook nu al HIV-besmet... Ik heb gelukkig zelf nog geen van zulke gevallen gezien, want het lijkt me verschrikkelijk om bijvoorbeeld bij zo'n baby aan de moeder te moeten vragen wat er gebeurd is.
Goed, om nu een einde te maken met alle triestheid, heb ik nog wat mooie foto's van seaworld van afgelopen zondag.
Ik hoop volgende keer een iets vrolijker verhaal te kunnen vertellen, maar ja, ook dit is (Zuid-)Afrika!
Jordy

1. Klaas:
    28 mei 2008
    Hey hoe komt het dat ik soort gelijke verhalen te vertellen heb ;)
  2. Tim en Kim:
    28 mei 2008
    Ja, vreemd klaas ;)

JORDYYYYY,

Allereerst, bedankt voor de kaart, hij is binnen, kortom de Indonesische Post werkt iets minder effectief als die van ons! Maar ach!

Het blijft even wennen, deze verhalen na die van indonesië, die waren een stuk leuker!

Je maakt wel echt wat mee daar zeg! Eigenlijk vreemd; Het is straatarm, maar ze hebben wel een geweer en schieten er lekker mee in het rond...of zijn dat de wat rijkere?

Jordy, hou je taai he!

Tim
  3. Sjaak:
    29 mei 2008
    Bizarre shizzle jordy... Hier in Nederland wordt je niet gelijk behandeld voor hiv. Hangt een beetje af van je viral load en cd4 count, maar er zal vast veel sneller worden behandeld dan in ZA.

Hoe lang moet je nog op de interne? En hoe is dat vergeleken met de SEH?

kusje vanuit het klooster
  4. Richard:
    31 mei 2008
    Repect Jordy,

ik zag je moeder vandaag en heb zo je website gevonden. Deze ga ik volgen nu natuurlijk :-)

Pas op jezelf :-)

Richard.