Stellenbosch & Cape Town

19 juli 2008 - Cape Town, Zuid-Afrika

Hi allemaal!

Hier een stukje op de laatste dag van mijn verblijf in Zuid-Afrika. Vanavond vliegen we naar Johannesburg en na een avondje op Johannesburg Airport te hebben doorgebracht (lekker bedankt Vliegwinkel.nl...), vliegen we op morgenochtend naar Livingstone. Ilse zal met ons meevliegen vanaf Jo'burg naar Livingstone, zodat we samen o.a. de machtige Victoria Falls gaan bekijken.

Om een schets in een paar woorden te geven van de afgelopen dagen: net zoals in Europa! Echt, toen we vanaf Mossel Bay naar Stellenbosch reden, zagen we in de verte boven de bergen de donkere wolken al hangen en eenmaal in Stellenbosch aangekomen leek het net op Nederland/Engeland/Frankrijk. Want de bouwstijl van de huizen aldaar is Old Dutch (oud-Hollansche huizen, maar dan in wit pleisterwerk afgeleverd), het weer (koud, regen en wind) is typisch Engels te noemen en de wijnvelden die tegen de bergen op liggen, doen je wanen in een der velen Franse wijngaarden. Het heeft kortom niets meer te maken met Afrika! Niet dat dat erg is overigens, maar ik had niet verwacht dat het over de bergen zo Europees zou aandoen.

De volgende dag stond er een wijntour op het programma. We zouden 4 verschillende 'chateau's' bezoeken in de omgeving van Stellenbosch en bij elk chateau niet minder dan 5 verschillende wijnen gaan proeven. Quite a lot dus! De gids die we hadden was klaarblijkelijk in de hippie-tijd blijven hangen met zijn lange-broek-met-slippers-combinatie en koffie-bruine-zonnebril, maar dat maakte allemaal niet uit. Er waren een heleboel Nederlanders en een aantal Engelsen die we in Mossel Bay al hadden ontmoet tijdens het Cage-diven en met een beetje maffe gids en veel wijn, werd er veel gelachen.Toen we om een uur of 5 in de namiddag weer terug afgezet werden bij het hostel, werd het voorstel gedaan om 's avonds ook nog eens het nachtleven van Stellenbosch te gaan beleven. Maar na een dag vol wijn, was de kroeg toch een beetje teveel gevraagd en om middernacht viel ik van mn poten af!

De volgende dag naar Cape Town. Deze metropool, bij iedereen wel bekend, ligt slechts een halfuurtje rijden van Stellenbosch, dus we waren er zo. Gelijk bij het hostel aldaar de spullen gedropt en op naar de Tafelberg. Cape Town werd ons al meerdere malen aangeraden om heen te gaan door diverse mensen uit het ziekenhuis in Durban. En gelijk hebben ze! Echt, het is misschien wel de mooiste stad die er bestaat, in ieder geval op een van de mooiste locaties ter wereld. De top van de Tafelberg is normaal gesproken te bereiken met een lift (de berg is 1000m hoog), maar die was in onderhoud, dus we moesten lopend naar de top. En dat is nog best een tegenvallertje! Het lukt wel, maar het duurt toch nog 2 uur en de klim is in de categorie 'redelijk constant stijl'. Het uitzicht is fenomenaal als je eenmaal boven bent: Signal Hill aan de linkerzijde, de stad aan een baai in het midden met bergen met sneeuw (!) in de verte en aan de rechterkant de Devils Peak.

De stad zelf is ook een mengelmoes van allerlei windstreken. Als je gewoon al over straat loopt, zie je zoveel verschillende nationaliteiten en hoor je zoveel verschillende talen. Ook de gebouwen zelf zijn van allerlei landen bijelkaar geraapt en hier neergezet. Amerikaans aandoende kantoorgebouwen juist naast een Afrikaans curiosa-winkeltje, Christelijke kerken met een tuin van palmbomen, een Indonesisch aandoend eettentje op straat (warung) die Halaal (jaja) Boerewors op een broodje maken en een haven met restaurantjes van over de hele wereld. Zo zou heel Zuid-Afrika moeten zijn!

Tot zover het goede nieuws, want na een dikke 2 maanden in Zuid-Afrika te zijn geweest en nog steeds in het bezit te zijn van alle eigendommen, kwam daar helaas eergisteren een einde aan. Ik zat in een internetcafe mijn mail te checken en mijn rugtas stond links naast me op de grond. Toen ik klaar was op de computer, was mijn tas weg!!! Shiit! Gelijk als de bliksem nadenken wat er in die tas zat en (relatief) viel het mee. Het belangrijkste is dat mijn digitale camera met alle foto's, mijn iPod, mijn geld (euro's) en mijn horloge weg zijn. Paspoort en bankpasjes heb ik nog. Desalniettemin kreeg de avond wel een hele andere wending dat dat ik gewild had, met politie, rapporten en telefoontjes naar verzekeringen. Ik vond deze stad net zo leuk worden! We hadden juist die avond met Sander, een andere co uit Nederland die nu ook hier in Cape Town is, afgesproken om te gaan eten, maar ik had er geen zin meer in. Klaas heeft zijn fototoestel nog wel en heeft min of meer dezelfde foto's als ik gemaakt de afgelopen tijd, maar toch.

Vandaag ons klaar maken voor vertrek naar Jo'burg en dan morgen verder naar Livingstone.

Helaas dus even geen foto's meer van mijn kant...

Jordy

1. Sjaak:
    19 juli 2008
    Crapman,

Zonde man dat jij het slachtoffer ben geworden van de zuidafrikaanse georganiseerde misdaad... Mocht mij over een maand of 3 voor een prikkie een fototoestel worden aangeboden, vanuit een achterbak, dan zal ik zeker even kijken of er foto's van jou op staan... en zo ja dan zal ik hem weer voor je meenemen ;)

enfin, veel plezier nog bij de rest van je tocht... Hoop dat je ook in livingstone ed. gewoon nog op internet je verhaaltjes kan zetten :)..

enjoy!

kusje
  2. Jacomar:
    20 juli 2008
    Hey Jordy,

Zonde man, van je camera en spulletjes... Maar aan de andere kant, je paspoort heb je nog, dus je mag nog terug naar NL komen...

Hartstikke leuk dat Ilse nu ook een stukje mee gaat reizen, gezellie!! Nog heel veel plezier en ik hoop dat je geen Nederlands weer krijgt...

Liefs Jacomar
  3. Rob, Tas & girls:
    20 juli 2008
    Hoi Jordy,

Oh wat vreselijk vervelend zeg... en dat ik de laatste week in Zuid Afrika... Onwijs balen van je foto's :( en je camera.

Nou ja dan maar even iets positiefs haha, fijn dat je weer gaat reizen met Ilse! Dat zal me een weerzien zijn zeg na al die weken! Ik wens jullie veel plezier op jullie reis!

Hele dikke XXX
    Tas
  4. Schaap:
    21 juli 2008
    Crapman!

Das ff keihard balen! En helemaal zuur dat je camera incl foto's weg zijn.. Maar gelukkig heb je de verhalen nog! Ik heb de laatste niet zoveel kunnen lezen van je verhalen (zit niet vaak op internet en is den t*ring sloom), maar komt vast nog goed! Jij bent al bijna klaar begrijp ik! Echt snel gegaan he!

Have fun nog en spreek je snel weer!
    Schaap