Cage-diving in Mossel Bay

14 juli 2008 - Mosselbay, Zuid-Afrika

Hi allemaal!

Zoals jullie misschien wel gezien hebben, heb ik er een hele berg foto's opgezet. Nog steeds een strakke selectie, maar toch om een impressie te kunnen geven.

Gisteren zijn we vanaf Chinsta, nabij East Londen, vertrokken richting Mossel Bay. En dat betekende wederom 700km in de zeilboot. Maar vanaf Plettenberg Bay (prachtig die maffe namen bij de weg) werd het landschap toch wel anders. Niet voor niets wordt dit de Garden Route genoemd, super mooie uitzichten en volop water wat alles groen tovert. De plaatsjes Knysna en Wilderness zijn echt plaatjes. Net als Mossel Bay trouwens. We zijn dus nu in Mossel Bay en overnachten in een oude trein die is omgebouwd tot backpackers hostel. In het coupe-tje voelde ik me gelijk thuis: alsof ik in de trein naar Tilburg had plaatsgenomen...

Vandaag zijn Klaas en ik wezen cage-diven. Dat betekent dus dat je (geheel vrijwillig) in een kooi onder water stapt met je duikpak aan en naar de Great White Sharks gaat kijken die hier in de baai van Mossel Bay rondzwemmen. De tientallen witte haaien hier, zitten er vooral voor de zeehonden die met z'n honderden op een eilandje in de baai zitten. Van tevoren was ik er een beetje huiverig voor en dan niet voor de haaien, maar voor het water. Ik dacht namelijk dat het hele gebeuren met zuurstofflessen zou gaan plaatsvinden en dat de kooi echt helemaal onder water zou staan. Ik bedacht me, als dit het geval zou zijn, dat je kunt verdrinken als je een keer een slok water ipv lucht binnenkrijgt, want de kooi is ook aan de bovenkant dicht. En met ineens opdoemende haaien voor je neus, leek mij die kans op verlikken vrij groot... Bovendien was de barman de vorige avond in de weer met gratis shooters en dat pakte niet echt geweldig uit deze morgen. (Voor de kenners: P1B4V2) Gelukkig niets van dat alles, de kooi bleef gedeeltelijk boven water en zelfs een snorkel was niet eens nodig. Je steekt gewoon je kop onder water! Daar wordt je wel nuchter van, want het water is afkomstig van Antartica! Er werd gevist met een tonijnkop aan een touw, niet erg subtiel dus, maar dat zijn de haaien ook niet. Er werd met een lekker soepje van gestampte sardientjes met zeewater een lokaas aangemaakt en dan is het wachten. Lang wachten. De schipper vertelde dat dit wel vaker voorkwam, maar de wind en de helderheid van het water waren goed, dus het moest goedkomen. En dat kwam het ook. Na een uurtje of wat werd de eerste haai gespot en uiteindelijk kwam zelfs de 'lievelingshaai' van de schipper een stukje tonijn halen. Groot die beesten, tot wel 4 meter lang! Dat is de halve boot! Op een gegeven moment was het mijn beurt om in de kooi plaats te nemen, want er was net een 'nieuwe' haai gespot. Na wat gewurm om jezelf in een koud wetsuit te proppen, was ik er klaar voor. De haai nam een soort van aanloopje en het aas werd tot voor de kooi getrokken, en toen KLAP: haai tegen de kooi! En dan zijn die beesten groot hoor! Den tering! Maar wel supergaaf om te doen. Een aanradertje dus. Neem wel geld mee, zo'n 1000 Rand...

Morgen als het goed is nog diep-zee vissen en dan richting Stellenbosch voor het wijnproeven.

Vergeet vooral ook niet de foto's bij Klaas te bekijken!

Jordy

1. Lindsay:
    14 juli 2008
    hoooi fritss!

nou het leventje voor mij is ook weer begonnen gelukkig nog 5 weekjes en dan lekker naar portugal:d!!

maaree die haaien jezuss man dat je dat heb gedaan dat zie je altijd op discovery etc egt eng hahah wel gaaf!!

heb je toch eindelijk je leeuwen mee gezien, ga je op de terug weg nog ff langs om me welpje mee te nemen want als je dat nu al hebt gedaanis die al groot voordat die hier is hahha!

ik heb trouwens net gehoord dat oma binnekort naar huis komt want in het verzorgings tehuis is geen plek dus komt ze naar huis en is daar natuurlijk verzorging!

nouu doeiii xxx
  2. Tim en Kim:
    14 juli 2008
    Jordy!

Zo he,klinkt goed zeg! Lekker zeilen in een tropische omgevingen,heerlijk! Je moet alleen uitleggen hoe je 700km in één dag zeilt of maak ik hier een domme lees fout? Zo ja, begin er dan vooral niet meer over, haha! Wat een foto's, echt prachtig!

Cage diven, echt stoer! Altijd al willen doen. Had je een onderwater cameratje gekocht? Zo'n wegwerp geval...ik zie het wel. Ben benieuwd naar de live verhalen. Die hoor ik wel onder het genot van een lager lijkt me, haha.

Wel fijn trouwens, verhalen zonder bloed. Okee, vissenbloed. Maar geen mensen. Lekker!

Spreek je,

Tim
  3. Sjaak:
    15 juli 2008
    dentering jordy, ongelofelijk! Wat een fantastisch mooie foto's!

Wij zijn gisteren bij de SA-ambassade in den haag geweest, maar die mensen zijn vriendelijker dan die ***** bij het DCO hoor!

xx
  4. Jacomar:
    Hey Jordy,

Wat ontzettend cool!! Echt waar, ik weet niet of ik het aan zou durven. Super, en ook gave foto's, wat zijn die beesten groot man...

En ook mooie foto's van de safari's, mooi hoor, geeft hele goeie indruk van wat jullie allemaal meemaken...

Nog heel veel plezier!!

Liefs Jacomar
  5. Rob, Tas & girls:
    Hey Jordy!

Leuk om te horen dat jullie je in ZA ook prima vermaken zonder Addington Hospital! Echt super om al jullie verhalen te lezen. En ik bewonder jullie hoor, ik weet niet of ik dat cage-diven aan gedurft had hahaha!

Hier in NL is alles prima, as donderdag krijgen jacomar en ik ons drs dus dat is weer een stapje dichter bij het einde van de studie.

Jullie nog veel plezier en geniet van alle mooie dingen!

Liefs Tas
  6. Paulien:
    Hoi Jordy,

Je hebt ook niks aan je leven, he.
    Mijn hemel zeg, dat je dat gedurfd hebt, tussen die haaien. Mij niet gezien.
    En ik maar denken, dat je er zo'n zware tijd had.

Enjoy!!
    Groetjes,