Riga en Tallinn

4 augustus 2009 - Tallinn, Estland

Inmiddels in sprookjesachtig Tallinn gearriveerd, hoofdstad van Estland. Ergens achterin een kleedjeswinkel (of iets dergelijks, echt toeristenspul iig) een paar computers met internet gevonden.

Nog even terug naar Riga. Overdag een vriendelijk stadje met blije pleintjes en nog blijere Japanners inclusief fototoestel (you take picture?). Ook zeer luxe en zeer Westers eigenlijk, iets wat ik niet echt verwacht had. 's Avonds is Riga, zoals we hebben ondervonden, de meest party-hoofdstad van de Baltics. De vanuit het hostel georganiseerde pub-crawl liet ons een stukje nachtleven ontdekken samen met je nieuwe vrienden van die avond vanuit de hele wereld. Het locaal gebrouwen likeurtje, Black Balsam genaamd, is echter wel het overslaan waard, wat een bocht!

De volgende ochtend/middag met de trouwe Saab die als ware het een labrador, hondstrouw in de parkeergarage stond te wachten om ons naar Liepaja te brengen. Deze stad staat vooral op de toeristische kaart vanwege de oude Sovjet-gevangenis alhier waar je als je wilt zelfs een nachtje kunt doorbrengen. Dit alles met een onredelijke behandeling, bevelen in het Russisch en een bed als een plank. Dit leek ons wel een leuk idee, een nachtje eenzame opsluiting, onze zonden overdenkend... Het gebied waarin de gevangenis staat is militair gebied geweest van de Russen die hier zelfs een kleine nederzetting hadden onder invloed van een der Tsaren van Mother Russia. Deze tsaar vond het nodig om zijn onderdanen in echte sovjet-flats te plaatsen en voor zichzelf een enorme kathedraal te laten bouwen. Dit alles op een redelijk kleine oppervlakte, niet groter dan een wijk van het plaatsje Liepaja. Eigenlijk was deze wijk nog spookachtiger dan de gevangenis zelf. De verpauperde flats, het onkruid wat overal welig tiert, en tegelijkertijd spelende kinderen temidden van dit alles, met op de achtergrond de ontzettend kitscherige kathedraal van de Tsaar. Klaas maakte een mooie vergelijking: misschien is dit nog wel treuriger dan Afrika, want het is hier dus ooit wel beter geweest. De gevangenis verder was zoals je van een gevangenis verwacht. Zware metalen deuren, kleine cellen en als we het verhaal van gids mogen geloven, nog wel redelijk luxe, want hier kregen ze een bed, lees: een pallet... Erg fijn om hier je zonden te mogen overdenken.

Volgende dag eigenlijk koers terug naar Riga en dan door naar Tallinn, Estland. Estland is een van de dunstbevolkte landen ter wereld: waar er in Nederland op een bepaalde oppervlakte 100 mensen wonen, wonen er hier 2. Dit maakte onze tocht door Estland met kaarsrechte wegen door het dennenbomenbos best saai, en gevaarlijk. Ik viel bijna in slaap achter het stuur, dus snel maar het stuur overhandigd aan Klaas.

Gelukkig maakte de sprookjesachtige aanblik van deze kleine hoofdstad een boel goed. Redelijk toeristisch ook, maar dat mag de pret niet drukken.

Gisteren naar het eiland Saaremaa geweest. Hier even fijn de Saab kunnen uitlaten op de gravelwegen. Colin McRae is er niks bij! Heerlijk, 2 ramen open (ARKO) en fijn stofhappen door de onoverzichtelijke bochten. Verder op het eiland was er niet veel te doen. Zelfs de meteorietinslag die hier 3000 jaar geleden heeft plaatsgevonden, liet ons koud: ik bedoel een kratertje van amper 110 meter doorsnee, kom nou... De Ngorongoro-krater waar we allebei geweest zijn, ja, die is 20 km!

Vandaag nemen we de boot naar Zweden, thuisland der Saabs. Hopelijk kunnen we het ticket hier uitprinten, want het internetdametje hier heeft meer verstand traditionele Estse kleedjes dan van printers...

Jordy

1. Rob, Tas & girls:
    5 augustus 2009
    Hey Klaas en Jordy,

Wat onwijs leuk om deze landen eens te zien en jullie verhalen te horen. het ziet er idd soms wat troosteloos uit, maar heel erg leuk al die foto's.

leuk om eens de stad te zien, waarnaar de straat is vernoemd waar ik ben opgegroeid!

Veel liefs Rob en Tas(je)
  2. L L F:
    5 augustus 2009
    "De vanuit het hostel georganiseerde pub-crawl liet ons een stukje nachtleven ontdekken samen met je nieuwe vrienden van die avond vanuit de hele wereld."

Wat nou 'vrienden van die avond' Matties for life!! of niet dan?;)
    Xx L L en F (je weet onze namen toch nog wel?:p)