Goodmorning Vietnam!

Chao iedereen,

We zijn nu een paar dagen in 'The Nam' en het bevalt ons hier prima.

Op 6 januari landden we op Saigon. Even pinnen en je bent met een bescheiden bedrag aan euro's hier direct multimiljonair. 27000 Vietnamese rommel is slechts 1 euro waard!

Saigon is zoals je je een Aziatische stad voorstelt: duizenden scootertjes, knipperende neonlichten en overal straatstalletjes waar de heerlijkste geuren uitkomen. Ook de Bin Tanh markt is typisch Azië: van de meest kitscherige prullaria die ze proberen te slijten aan toeristen tot de food-afdeling waarvan je de helft van het fruit niet eens kent en waar de zeeslangen liggen te wachten op kopers.

Natuurlijk kennen we in Nederland Vietnam vooral van de oorlog met de VS. In het War Remnants Museum werd dmv soms (erg) gruwelijke foto's duidelijk gemaakt wat voor Vietnam de gevolgen van deze oorlog waren. Vooral de foto's van de menselijke misvormingen agv het ontbladeringsmiddel Agent Orange bleven ons bij. Dit middel, een heftig dioxine, werd door de VS over beboste gebieden gesproeid zodat de bladeren vergingen en hun vijand, de Vietcong, zichtbaar werd. Tot in de 3e generatie na de oorlog, dus de kleinkinderen van de overlevers van de oorlog, worden er embryonale afwijkingen gezien.

We bezochten ook de Cu Chi tunnels net buiten Saigon. De Vietnamezen waren tijdens de oorlog zo slim om ondergrondse tunnels te graven om zich te verschuilen. Een groot netwerk van 350km aan tunnels werd er gegraven, compleet met markten, woongedeelten en zelfs theaters. De ingangen van de tunnels waren afgestemd op het slanke postuur van de Vietnamezen; grote Amerikanen pasten hier dus niet in. Speciale, door de VS ingezette slanke mensen, zgn Tunnel Rats, vielen vaak ten prooi aan de vele boobytraps die in de tunnels door de Vietnamezen waren aangelegd. Zelf mochten we ook een klein stukje door de tunnels kruipen/lopen. Krap, warm en weinig lucht, een soort onprettige sauna! En dan te bedenken dat de originele tunnels nog kleiner waren...

We zijn nu net terug van een 3 daagse trip naar de Mekong-delta. In meerdere opzichten is dit een vruchtbaar gebied, want niet alleen is dit de rijstschuur van Vietnam, het is ook erg dichtbevolkt. Het was een erg toeristisch tripje helaas, maar toch de moeite waard. We hebben onder andere zelf loempia's gemaakt in een homestay en drijvende markten gezien met vele huisjes op palen. De eerste drijvende markt die we bezochten was eigenlijk al afgelopen, maar alleen voor de toeristen nog 'open'. Gelukkig konden we de volgende dag elders vroeg in de ochtend (6u00) een minder toeristische versie zien. De boten zijn mooi beschilderd als draken met aan de boeg een lange stok met daaraan bananen, kokosnoten of iets anders wat overeenkomt met wat die boot 'in de aanbieding' heeft. De mensen leven ook helemaal op de boten, dit levert mooie foto's op van de ochtendtaferelen. Vanaf de boten worden we ook enthousiast begroet.

In de Mekong-delta nabij de grens met Cambodja leven ook enkele islamische Vietnamezen. We bezochten hier een dorpje van. Vooral de kinderen staan vaak met open mond te kijken en te zwaaien als ze het blonde haar van Stephanie zien. En als ze dan vervolgens een sticker krijgen, zijn ze helemaal verlegen geworden.

Morgen gaan we naar Mui Ne. Dit plaatsje staat bekend om zijn zandduinen die zo uitgestrekt zijn dat je je in de Sahara waant.

Foto's volgen!

Groetjes, Jordy & Stephanie

1. Martin:
    Helemaal goed bezig!
    De M16 nog geprobeerd bij cu chi? Nog ergens een kleine zwarte camera gezien? En denk ik goede keuze mui ne ipv na thrang.
    Succes nog met de verdere reis!

Gr. Martin
  2. Irene keuter:
    Good Morning Steef en Jordy,

Leuk verhaal, we verheugen ons op de eigengemaakte Vietnamese
    loempiaatjes die jullie vast en zeker een keer voor ons gaan maken.

Geniet van alle nieuwe ervaringen en indrukken, wij kijken alweer uit naar jullie volgende verhaal!

Veel liefs,
    Bert en Irene
  3. Marjolein:
    Hoi Vietnameesjes,

Mooi verhaal weer! Veel plezier nog! xxx
  4. Janneke en Harry:
    13 januari 2013
    Leuk jullie belevenissen te lezen. Geniet van alle indrukken. Wij wensen jullie verder een goede reis en wachten op jullie volgende verslag.
  5. Moeder B:
    13 januari 2013
    Xin chào !
    Het is weer een kleurrijk verhaal geworden, zoals we van jullie gewend zijn ondertussen...

Geniet ervan en tot de volgende X maar weer!

Tạm biệt