Ervaring rijker, (nog) een wieldop armer

26 juli 2009 - Warsaw, Polen

Gisteren in het holst van de nacht zijn Klaas en ik vertrokken richting Oostblok. De oude Saab werd goed getest, want we hadden maar liefst 1300 km in het vooruitzicht naar Warschau. De wegen in Nederland en Duitsland waren goed begaanbaar en de Saab gaf geen krimp. Bij het krieken van de dag staken wij net de Duitse grens over en begon het racen. Ik bedoel, de met 2.0 liter uitgeruste Saab met 100pk (althans 20 jaar geleden;)) is niet echt een stakker en 150-160 km/h is best te doen. Tot je de 'fast lane' bereikt, dit is het terrein van de dikke Duitse bakken die met knipperende xenon-verlichting je duidelijk proberen te maken dat je aldaar niets te zoeken hebt.

Eenmaal in Polen beland, werden de hoge tot dan toe behaalde snelheden gecompenseerd met het trage 2-baans weggetje wat we toen voor de kiezen kregen. Vol met flitspalen, slecht aangegeven maximumsnelheden en Poolse chauffeurs die niet bang zijn om over de dubbeldoorgetrokken streep in een niet overzichtelijke bocht een ronkende vrachtwagen in te halen. T.I.P. = this is Poland! Deels is het gedrag waarschijnlijk te verklaren doordat ze bij het benzinestation gewoon een keur aan wodka's achter de toonbank aanbieden.

Toen, na een uurtje of 15, was het moment daar, Warzsawa! Treurige, grijze, uit het Sovjet-tijdperk stammende betonflats naast de moderne uit de grond gestampte torenflats tezamen met nog meer Pools rijgedrag domineren deze maffe hoofdstad. Het slechte wegdek zorgde ervoor dat de auto achter ons bijna een wieldop van onze auto door zijn vooruit kreeg, best een bizar gezicht: zo een vliegende wieldop vanuit je achteruitkijkspiegel! Dankzij de Tomtom in Klaas' telefoon werd de bestemming al snel bereikt, werd er snel ingecheckt in het hostel en was de binnenstad van Warschau voor ons. De hele dag op krentenbollen en koekjes, tja, dan behoef je des avonds gewoon een goed bord eten. Door het meisje in het hostel hadden we ons laten uitleggen dat 'pirogie' een typisch Poolse delicatesse was: gestampte aardappel met kaas gefrituurd in een dikke laag vet... Toch maar even nog niet, doe maar iets normaals: pizza en bier ofzo... Het Poolse bier (piwo) bestellen heeft trouwens 2 keuzes: groot (0,4L) of extra groot (1L), valt zwaar na een lange dag sturen! Daarna nog even het nachtleven van Warschau ontdekt. Aan de ene kant hip met bars en clubs met bloedmooie meisjes ervoor die je vanalles aanbieden... Aan de andere kant mochten wij aanschouwen dat sommigen zelfs wodka niet sterk genoeg vinden, getuige de zwerver die wij uit een witte fles zagen drinken met veelbetekende symbolen erop (zwart kruis, oranje driehoek, doodshoofd, etc).

Vandaag zijn we Warschau bij dag gaan bekijken, zie foto's. Hoofdattractie was het 'Kultury Palac'. Een gebouw wat geschonken is door de Sovjets en met 231 meter het hoogste gebouw is van Polen. Jammer alleen wel dat het gebouw echt superlelijk is, de Polen grappen dat je er maar het beste op kan gaan staan, want naast dat je dan een goed uitzicht hebt over de stad, staat het gebouw er zelf dan niet op. Verder hebben we de oude stad bekeken, die vooral gedomineerd wordt door terrasjes met bierdrinkende Polen erop. Het weer speelt alleen niet echt mee, vandaar dat we, geplaagd door regen en kou nu alweer terug zijn in het hostel. Hopelijk wordt het morgen beter, want we gaan morgen naar het Bialowieza-park om in het oerbos aldaar de Europese bizons te spotten, samen met wolven en lynxen.

Klaas heeft ook een blog (heel toepasselijk heet dit nog steeds 'Klaas in Afrika'...) ook met foto's, zie link hiernaast.

Jordy

1. Anna Michalska:
    26 juli 2009
    He Jordy!
    Wat grappig jou in Polen te Warschau te zien (de foto).
    Hoop dat het snel beter weer wordt...
    IK zei t toch van de wegen!! Succes verder, en kijk uit.
    Pirogie spel je trouwens zo: pierogi ;)
    groetjes uit R'dam, anna
  2. Sjaak:
    26 juli 2009
    Crapman! mooie avonturen. Wij hebben gisteren de bierhal van de tilburgse kermis onveilig gemaakt. Uiteraard werd je daarbij gemist.

x

Sjaak
  3. marije:
    29 juli 2009
    Ha mannen,

mooie verhalen weer! Zijn jullie een beetje zuinig op de Saab, ik vond haar zo prachtig!
    Leuke site, goed vermaak tijdens saaie spreekuren...
    Veel plezier daar, ik hoorde gister dat de economie van Estland met 20% gedaald is, dus het is maar goed dat jullie het toerisme daar weer even een extra impuls geven;)

liefs van Marije