Røndje Öostzee!

11 juli 2009 - Rotterdam, Nederland

Reislogger-site weer in de lucht! Geen spannende, verre en exotische continenten als Azie en Afrika deze keer. Echter wel de grenzen van ons eigen continent. Samen met Klaas, goede vriend en reisgenoot vorig jaar in Zuid-Afrika, Zambia en Tanzania, vertrekken we vrijdagnacht 24 Juli voor onze roadtrip naar landen als Polen, Litouwen, Estland en Letland. Waarom juist deze landen? Nu, gewoon omdat het geen alledaagse bestemmingen zijn en we nieuwsgierig zijn wat er daar zoal te zien, te doen en te beleven valt.

Ons vervoer bestaat uit de oude trouwe Saab 900 die we samen een maand of 2 geleden aangeschaft hebben (zie foto’s). Niet gehinderd door een voor een auto bejaarde leeftijd (1989) en een zo mogelijk nog bejaardere km-stand (>310.000) knallen we richting het oosten van Europa met als eerste bestemming Warschau. Een 170 km/h behoort tot de mogelijkheden (er rammelt dan wel het een en ander;)), dus Duitsland zijn we naar verwachting zo door. Verder is het plan om in Polen de Europese bizons te gaan bekijken; ons in het nachtleven van Riga te storten en in Estland ons te goed te doen aan kanoen en bobsleen (!) door een van de mooiste nature reserves (Laahemaa). Als de Saab zich kranig weert, rijden we haar (ja, natuurlijk is de Saab een ‘zij’) de ferry op van Tallinn naar Stockholm om haar en onszelf kennis te laten maken met haar thuisland: Zweden. Via Zweden en Denemarken rijden we dan weer terug en hebben we ons røndje Öostzee compleet.

Helaas ontbreekt het dit jaar aan voldoende tijd om echt lang weg te blijven, slechts 2 weken hebben we de tijd voor deze monsterrit. Een rechtstreeks gevolg van het nu uitmaken van een deel der beroepsbevolking... De beleving van toch een relatief onbekend stukje Europa met een roerige Sovjet-geschiedenis zal echter zeker de moeite waard zijn!

Op de kaart is de geplotte route (grofweg) uitgestippeld.