Durban

18 mei 2008 - Durban, Zuid-Afrika

Hi allemaal!

Hier nog snel even een berichtje en voornamelijk wat foto's om te laten zien wat Durban voor stad is, voordat we morgen echt aan de slag gaan in het ziekenhuis. Mijn cardreadertje ligt nu trouwens naast een dode kakkerlak bij mijn voeten op de grond... Gewoon om een idee te geven van de locale situatie hier in het internetcafeetje!

Gister naar het strand geweest en Anna ontmoet. Eindelijk de Tilburg-co's weer herenigd in een stad ver ver van Tilburg verwijderd! Zij is al 2 weken bezig in een ander ziekenhuis in Durban en verblijft bij een gastgezin. Zij kon het een en ander dus ook al vertellen over de gang van zaken en typen patienten in een Zuid-Afrikaans ziekenhuis. Nu staat zij op de afdeling Interne geneeskunde in een ziekenhuis wat half door de staat en half prive betaald wordt en dat is luxer dan het Addington hosptal waar wij morgen gaan starten, want dat is een staatsziekenhuis. Toch kon zij ook al vertellen dat beslissingen omtrent patienten genomen worden vanwege geld (of meer het gebrek daaraan). Als een patient dus bijvoorbeeld geen geld heeft om de CT-scan te laten maken, wordt deze dus ook niet gemaakt, ook al is het medisch gezien nodig. Bizar!

's Avonds werden we uitgenodigd om met de dochter van het gastgezin waar Anna verblijft om te gaan eten in een van de betere buitenwijken van Durban. Dat betekende dus 's avonds naar buiten, op zaterdagavond, in Durban. Misschien niet een heel veilig idee, maar als je een taxi belt en van deur tot deur wordt gereden, is het best wel te doen. Zeker in de buurt waar dit restaurant zich bevond, want dat was toch wel upperclass! Wisten Klaas en ik alleen niet, dus wij vielen een beetje uit de toon met onze T-shirts bij de min of meer galajurken van de anderen, maar het blijft Afrika, dus alles kan! Uiteraard veel over het veiligheidsverhaal kunnen spreken met deze 'blanke locals' en zo weten we al een stuk meer.

Vandaag naar de Indische markt geweest, want Durban heeft de grootste groep Indiers buiten India en tja die hebben natuurlijk wel een beetje een andere cultuur dan de Afrikanen. Op de markt zelf was daar gek genoeg niet zoveel van te merken, mn gewoon veel Afrikanen. Over veiligheid gesproken, ik loop hier met mijn rugtas op mn rug met een slotje eraan en als ik een foto wil maken, staat Klaas op de uitkijk. Veel foto's heb ik dus nog niet, maar een geluk bij een ongeluk is wel dar Durban nu niet bepaald een erg fotogenieke stad is. Het meest mooie gebouw, het stadhuis, is dan ook lang geleden door de kolonialen neergezet. Maar we liepen dus op het marktplein en op een gegeven moment holde veel mensen van het marktplein naar de hoek van de straat en nieuwsgierig als wij zijn, wilden we natuurlijk weten wat er zich had voorgedaan. We zagen een minibusje met een grote ster in de voorruit en veel mensen eromheen. Blijkbaar was er dus een aanrijding geweest, maar gek genoeg hadden zowel Klaas als ik nu niet bepaald de behoefte om te gaan helpen. Eigenlijk wel slecht natuurlijk, als aanstaande dokters, maar ja, eigen veiligheid eerst.

Daarna nog even samen met Anna op het strand gezeten, waar het zowaar koud werd. Maar ja het is hier dan ook winter. Het is nu half 6 en al donker, best wel vervelend als je bedenkt dat Durban dus met de schemering per minuut onveiliger wordt. Gelukkig is dit internetcafe dichtbij ons huis.

O voor ik het vergeet, ik heb een nieuw mobiel nummer hier: 0027 (0)833365430

Jordy

1. Schaap:
    Crapman!

Mooi dat je goed bent aangekomen, nog thnx voor je sms.. Geinig om je met Anna op een foto vanuit ZA te zien ;)

Have fun en groeten aan Klaas!
  2. Sjaak:
    Crapman!

Deze verhalen lees ik met extra veel belangstelling! veel succes aldaar!

kusje en groetjes aan Anna!
  3. Rob, Tas & girls:
    Hoi Jordy,

Fijn dat jullie goed zijn aangekomen! Het klinkt allemaal wel waanzinnig hoor daar. Niet alleen de achtergrond van het land met overvallen enzo maar de zorg die ze daar hebben is niet te vergelijken met hier en dat is maar goed ook... (helaas voor de patiënten daar).

Wij wensen jullie heel veel succes daar en blijf voorzichtig!

Groetjes,
    Rob en Tas

PS je staat mooi op de foto op de site van Klaas ;)
  4. Jacomar:
    21 mei 2008
    Hey Jordy,
    Sorry, sorry, sorry dat ik nu pas een berichtje achterlaat!! Het is geen excuus, maar ik heb het wel razend druk met m'n scriptie. Alles moet eind volgende week af en mijn begeleiders beginnen nu pas met het leveren van commentaar, dus veel last minute changes... Om gek van te worden!!

Maar enough about me. Het klinkt idd echt geweldig wat je allemaal beschrijft (ook wel gevaarlijk af en toe). Wat een tegenstelling qua medische zorg ook, idd bizar! Blijf idd maar voorzichtig en heel veel plezier... en groetjes aan jou en Klaas.

Liefs,
    Jacomar