Crossen en chillen in cru Cambodja

5 maart 2013 - Siem Reap, Cambodja

Hallo iedereen!

Uitrustend van de 2e dag tempels kijken en beklimmen in Ankor Wat, zitten we nu lekker aan het zwembad. Maar later meer over deze tempels.

Nu een ruime week geleden kwamen we Cambodja in. De grens was al een fijne omschakeling van Laos naar Cambodja. Er waren die dag vele toeristen opgestapt in de bus in Don Det in Laos om naar Cambodja te gaan. Iedereen moest 30$ visumkosten, ingevulde papieren, een pasfoto en zijn of haar paspoort aan de buschauffeur geven. Het was een gekrioel van mensen en de organisatie was ver te zoeken. Normaal maakt ons dat niet uit, net als de mensen hier hebben ook wij tijd zat. Maar als iemand anders je paspoort heeft, het samen met nog tientallen paspoorten in een plastic zakje (!) doet en er vervolgens met de motor vandoor gaat, dan hoop je maar dat het goed komt! Na veel en lang wachten bij de grens, die je overigens te voet dient over te steken ('Now you walk to Cambodia!'), kregen we onze paspoorten weer terug. We hoorden later pas dat het visum slechts 20$ kost, maar dat er 10$ per persoon bij wordt gevraagd zodat de zwaar onderbetaalde douanier een beetje opschiet. Met de nadruk op 'een beetje', dat dan weer wel... We hadden al gelezen dat corruptie in Cambodja een groot probleem is, dit zou later ook nog blijken.

Laat in de avond kwamen we pas aan op het busstation in Phnom Penh. Dat de mensen hier nog meer om geld verlegen zitten, merkten we aan de tuktuk-driver die ons naar ons hotel moest brengen. Na lang zeveren en afdingen kwam het toch nog op een voor hem vorstelijke 5$ uit. Vooruit dan maar, waar ga je anders transport vinden in een buitenwijk van een miljoenenstad om 11 uur 's avonds?

Genoeg geklaagd over geld! Phnom Penh, ook wel The Pearl Of Asia genaamd, heeft namelijk veel te bieden. De boulevard langs de rivier is een samenkomst van mensen die hier gaan aerobicen (er staan zelfs speciale apparaten vast in de grond!), voetballen, badmintonnen en natuurlijk om hun gepimpte Honda- motortjes te showen. Ook het koninklijk paleis was de moeite waard. De vloer in de naastliggende tempel is geheel van zware zilveren tegels, in totaal 6 ton! Het was beschermd door tapijt, maar her en der glom het je tegemoet.

Zeg je Cambodja, dan zeg je Rode Khmer. Voor wie het niet (meer) weet, hier het verhaal in het kort. In 1975 kwam in Cambodja Pol Pot aan de macht. Hij had een ideaalbeeld: Cambodja moet een communistische boerenstaat worden. Hij zag de boer dan ook als basismens en een ieder ander als een gevaar voor zijn ideaal. Vooral mensen uit de steden en hoogopgeleiden moesten het ontgelden, zij werden gedwongen te werken op het land of direct stelselmatig gemarteld en gedood. Het dragen van een bril was al voldoende. Binnen 4 dagen was Phnom Penh zo goed als leeg en hadden Pol Pot en zijn Rode Khmer alle politiebureau's, scholen en ziekenhuizen in handen en gesloten. Geld en eigen bezit werden afgeschaft, evenals onderwijs en geloof. Alles was voortaan van de Staat, je geloof werd vervangen door het geloof in de leider. De werkomstandigheden op het land voor de boeren en de mensen die verjaagd waren, waren erbarmelijk. Een bakje rijstpap per dag en 12 tot 15 uur werken in de hitte. Vele haalden hun executie niet en stierven van de honger of aan ziekte.

In Phnom Penh bezochten we het Tuol Sleng museum. Deze voormalige basis- en middelbare school werd ten tijde van het Pol Pot regime een gevangenis waarin de bovenstaande executies werden uitgevoerd. Geen fijne plek, wel een goede om nooit te vergeten. De gruwelijke foto's van afgeranselde en daarna verbrandde mensen (de laatste 14 gevangenen kwamen zo om het leven) staan ons waarschijnlijk levenslang op het netvlies. De gebouwen waren 3 verdiepingen hoog, maar al wilde je zelfmoord plegen, de Rode Khmer ging dit tegen door het spannen van netten langs de balustrades.

Vanuit de Tuol Sleng gevangenis zijn tijdens het regime van Pol Pot van 1975 tot 1979 maar liefst 20000 mensen getransporteerd en geexecuteerd in de Killing Fields. In heel Cambodja zijn er 2 tot 3 miljoen mensen vermoord, een kwart van de gehele populatie. Dit soort getallen zetten duimendik kippenvel op je lichaam, ook al is het nog zo warm. Wij begrepen ook niet dat wij dit niet op school onderwezen hebben gekregen. Inmiddels misschien wel, en dat is dan maar goed ook. Pol Pot past in het rijtje waar Hitler en Stalin ook in staan.

Het bezoek aan de bekende Killing Fields maakte de laag kippenvel nog dikker. Bij binnenkomst zie je al direct de grote stupa van glas waarbinnen de botten en schedels opgestapeld liggen. In 1975 kwamen de vrachtwagens met de 'veroordeelden' maandelijks, maar toen de genocide-machine in de 3 jaren daarna nog harder begon te lopen kwamen ze dagelijks. De audio-tour (in het Nederlands!) bracht deze en andere gruwelijkheden op zo'n manier dat je bijna misselijk wordt van deze plek. Vooral de boom waar kinderen en baby's tegenaan werden geslagen (munitie was duur voor de Rode Khmer) is misselijkmakend. Als compensatie en als herdenking hangt deze boom van verdriet nu vol met vrolijk gekleurde armbandjes.

Om een positieve wending te maken in de misère toogden wij per heuse crossmotor naar een Rescue Center voor wilde dieren in Cambodja, zo'n 50km buiten Phnom Penh. Zo'n motor is wel even wat anders dan de scootertjes van hiervoor! Voor fanatici: het was een Honda XR 250. Voor niet-fanatici: zie de foto's! Het mooiste is wel dat je het flink gepokte en gedeukte wegdek zo mooi gladstrijkt met deze crosser, een verademing! Het Rescue Center hield het midden tussen een dierentuin en een safari-park. Waarschijnlijk wel de enige keer dat we een tijger gezien hebben in Zuid-Oost Azie. In het wild is dit dier zowat uitgestorven.

Na Phnom Penh namen we de bus naar Sihanoukville, de badplaats van Cambodja. Hier hebben we heerlijk een paar dagen zon, zee en strand gehad. Voor een paar dollar lunchen met kreeft en dineren met een seafoodplatter van de BBQ is het goed uit te houden hier!

Nu zijn we dus in Siem Reap, vlakbij het 8e wereldwonder Angkor Wat. De Lonely Planet beschreef het als de combinatie van de grootsheid van de piramides en de mystiek van de Taj Mahal en daarmee hebben ze de spijker op hun kop. Want het is niet alleen de hoofdtempel Angkor Wat, maar vooral de prachtige omliggende tempels die de show stelen en je doen verbazen dat in die tijd (800-1200 AD) zulke gebouwen gemaakt konden worden. De stenen zijn gemiddeld 1 ton zwaar en zijn zonder cement opelkaar gestapeld als een soort puzzel. De stenen werden voorzien van vele afbeeldingen van Buddha en Hindoeistische goden en teksten over het leven van de koningen van toen. Deze koningen hebben het voorelkaar gekregen een stad te hebben van 1 miljoen inwoners in een tijd waarin Londen amper 50000 inwoners telde. Dit werd ook mogelijk gemaakt door de volledige controle over de irrigatie van de rijstvelden door het aanleggen van 2 gigantische waterbassins van 7 bij 2 km (!) en een ingenieus kanalensysteem waardoor de oogsten regelmatig en altijd goed waren.

We worden hier rondgereden in de tuktuk door Three, een alleraardigst mannetje die alle routes weet. Morgen gaat hij ons naar de verder weg gelegen tempels brengen.

Na het posten van dit bericht, proberen we weer een berg foto's te plaatsen van Luang Prabang, Phonsavan, Vang Vieng, Xayaboury, Phnom Penh, Sihanoukville en natuurlijk Angkor Wat!

Jordy & Stephanie

Een nieuw land, tijd voor een nieuwe 'wist je dat' in Cambodja:
- Als je in Cambodja pint, dat er dan Amerikaanse dollars uit de ATM komen.
- Het schrift afkomstig is uit Zuid-India en van rechts naar links gelezen wordt.
- Het armste land van Zuid-Oost Azië is, gemiddeld verdient men hier $500 per jaar.
- Stoplichten en zebrapaden hier (en in de rest van Zuid-Oost Azië) niets betekenen net als de verkeersregelaars.
- Een kwartier hier een uur betekent.
- We bijelkaar nu 2 weken in een bus hebben gezeten.
- Mannen en vrouwen zich er niet voor schamen om uitgebreid te rochelen.
- Angry Birds pyama's hier door vrouwen de hele dag door gedragen kunnen worden.
- We al meerdere kakkerlakken hebben gedood.
- Mannen hier het liefst een zo lang mogelijke haar hebben uit een moedervlek op hun gezicht.
- Er hier veel 'medici' rondrijden op straat, gezien de vele mondkapjes.
- Hele verse kip kunt krijgen op de locale markt, onthoofd waar je bijstaat
- Veel afval ziet op straat en in de rivieren, behalve blikjes en flesjes want die worden door straatkinderen opgehaald voor statiegeld.
- Angkor Wat en de Notre Dame in dezelfde eeuw gebouwd zijn.
- Een baguette met camembert of blauwe kaas gewoon te krijgen is in Cambodja.
- Als er in Thailand een truck tegen een electriciteitshuisje aanrijdt, dat heel Siem Reap dan zonder stroom zit.
- Wij het erg leuk vinden om jullie reacties te lezen op onze site!
Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Thea van krieken:
    5 maart 2013
    wat intersant jullie reisbericht ,geweldig! "als men dat allemaal
    leest ,dan woont men goed in ons nederlandje
    lieve luitjes nog vele fijne dagen in jullie vacantie
    heel veel liefs kus van tante thea.
  2. Irene:
    Hi jongens,
    Mooi maar ook gruwelijk verhaal! En wat een mooie foto`s....Dat wordt vast een hele klus om een selectie te maken voor een fotoboek!
    Veel liefs,
    Bert en Irene
  3. Fred:
    6 maart 2013
    Hoi lieverds, het is bijna niet te geloven wat jullie allemaal zien en meemaken, maar de mooie foto's bewijzen het! Het is echt geweldig en dan te bedenken dat jullie nog maar net op de helft zijn. Geniet nog heel veel! Liefs Fred en Pat
  4. Nel en louis:
    6 maart 2013
    Net jullie verhaal gelezen en de prachtige foto's bekeken. Thailand word straks een luxe. Wij zijn hard bij Myrna aan verven.Rond reizen is veel fijner. Blijf genieten. Groetjes nel en louis
  5. Nelle:
    11 maart 2013
    Ja het is wat Nel en Louis al zeiden, dat Thailand hierbij vergeleken een luxe is! Ook wij hebben op onze reis door Cambodya de Killing Fields en de Toal Sleng gevangenis bezocht!
    Het is echt afschuwelijk wat daar is gebeurd. Onbegrijpelijk dat mensen elkaar zoiets kunnen aandoen. Die ervaring geldt hetzelfde natuurlijk bij Auswitch en Bergen Belsen en andere slagvelden op de wereld, waar dit soort onmenselijke praktijken hebben plaatsgevonden en nog plaats vinden. Daar zijn de gevolgen van een aardbeving nog vriendelijk bij!

Maar goed; dit is vast niet waar jullie op zitten te wachten! Geniet ook van de leuke dingen die je meemaakt en laat je eens lekker verwennen in Thailand! Veel liefs Nelle Storken!
  6. Margreet:
    13 maart 2013
    Hoi Stefanie en Jordy,
    Wat kunnen jullie leuk schrijven over jullie reis, leuk om te lezen.
    En gelijk een beetje geschiedenis les. Wij wensen jullie nog een hele fijne reis
    Groetjes Jos en Margreet