Indonesie, Zuid-Afrika, Zambia & Tanzania

15 april 2008 - Rotterdam, Nederland

Hi allemaal,

Het lijkt een willekeurig bijelkaar geraapt zooitje landen-namen hierboven, maar het tegendeel is waar. Vanaf 25 April t/m 11 Augustus zal ik namelijk al deze landen bezoeken. Vakantie en studie zullen doorelkaar lopen volgens dit schema:

25 April t/m 13 Mei: Vakantie met Ilse in Indonesie. Verschillende bezienswaardigheden en steden op de eilanden Java en Bali zullen we gaan bezoeken, zoals Jakarta, Yogyakarta, Mount Bromo, de Burubudur, Lovina en Kuta. Onze trip start in Jakarta, de mierenhoop (16 miljoen inwoners!) met het chaotische verkeer, wolkenkrabbers en toch ook kleine kampungs, 'dorpjes' in de stad waar de mensen in kleine huisjes wonen, kippen over straat lopen en de markt waar ze allerlei groenten en fruit verkopen waarvan we hier in Nederland het bestaan niet eens afweten. Ook zal ik het huisje zien waar Ilse 4 maanden gewoond heeft, de universiteit bezoeken en me wassen in teil met water en kopjes water over mn hoofd gooien! Van Jakarta gaan we met de trein oostwaarts over eiland Java door een landschap gedomineerd door sawa's naar Yogyakarta. We hebben vanaf Yogyakarta een prive-chauffeur (hoezo luxe!) die ons naar Oost-Java zal sturen. Onderweg zullen we langs Mount Bromo komen, een van de vele vulkanen die Indonesie rijk is. Ook zullen we thee-plantages bezoeken en uiteraard de grote boeddhistische tempel: de Burubudur, kijken of ik Boeddha aan kan raken! Dan met de boot naar Bali varen. Op Bali is het volgens mij altijd feest dus dat wordt lekker ontspannen! Zon, strand, snorkelen en dolfijnen spotten; onwijs de gemiddelde Spanje-toerist uithangen dus, maar dat kan best voor een paar dagen! Ik ben nog nooit in Indonesie of Azie geweest dus ik ben zeer benieuwd hoe die cultuur en natuur (die ik alleen ken als kroepoek, gebakken banaan en sawa's) er in werkelijkheid uit ziet! Daarnaast vind ik het natuurlijk ook fijn om mijn vriendin, die daar dus al 4 maanden onderzoek doet, weer te zien!

15 Mei t/m 4 Juli: Co-schap op de Accident & Emergency Medicine Department in het Addington Hospital in Durban, Zuid-Afrika. Na slechts krap 3 dagen weer in Nederland te zijn, vertrek ik samen met Klaas, co-assistent en vriend, naar dit ziekenhuis af. Dit 7-weeks co-schap zal zeker in het teken staan van de nodige schot- en steekwonden! Ik verwacht de eerste 2 weken of zo bij grote trauma's aan de zijlijn te staan en zelf al wel de kleinere dingen te doen, maar hoop ook in 7 weken tijd zeker zelf met grote trauma-opvang te mogen meedoen. Misschien hebben ze ook wel een trauma-heli! We hebben zelf een soort van plan bedacht wat we willen doen daar, inclusief een klein onderzoekje, maar ja, het is natuurlijk wel Afrika, dus we moeten nog maar zien hoe de begeleider aldaar er tegenover staat! Maar gaat vast goed komen. Verder ben ik natuurlijk ook razend benieuwd hoe het leven er daar voor de 'gewone Zuid-Afrikaan' uitziet. Is het bijvoorbeeld nu echt waar dat de criminaliteit echt altijd en overal hoogtij viert? En in hoeverre gaan wij daar last van krijgen als Klaas en ik bijvoorbeeld na een drukke dienst nog even een biertje gaan doen in de plaatselijke kroeg? Niet in de laatste plaats omdat het ons door het ziekenhuis aangeboden appartement nagenoeg grenst aan een gebied wat door de 'Lonely Planet' beschreven wordt als: 'No Go Area - at all times...' We gaan het zien!

5 Juli t/m 19 Juli: Met de auto door Zuid-Afrika rijden. Na eerst bij het verhuurbedrijf een volledige verzekering te hebben afgesloten (in het ongelukkige geval van overstekende bomen of anderszins...) is het plan is om eerst onze prachtige Nissan Almera (met airco!) naar het Kruger-park in het noorden van Zuid-Afrika te rijden. Onderweg zouden we door Swaziland kunnen rijden, het land van de Zulu's. Het Kruger-park behoeft denk ik nauwelijks introductie: gewoon onwijs Afrika en dus de Big Five zien en bewonderen! Na hier een aantal dagen te zijn geweest, rijden we weer terug naar Durban. Dan koers naar het Westen via de hooggebergten van Drakensbergen en de tuinenroute naar Kaapstad. Ik verwacht dat we een ernstig tekort aan tijd zullen gaan krijgen om deze enorme route te rijden binnen 15 dagen, maar we zien wel!

19 Juli t/m 27 Juli: Vliegen naar Livingstone en met de trein naar Dar es Salaam. Op 19 juli vliegen Klaas en ik 's avonds van Kaapstad naar Johannesburg en na een nachtje te hebben doorgebracht op Johannesburg-Airport (Vliegtarieven.nl, nog bedankt voor deze 'wonderlijke' tijden...) vliegen we de volgende ochtend naar Livingstone in het zuiden van Zambia, alwaar de betoverende Victoria Falls op ons wachten. Ilse komt ook naar Livingstone gevlogen en vanaf Johannesburg zitten we zelfs in hetzelfde vliegtuig! Na een paar dagen Livingstone, reizen we verder per bus naar Lusaka, de hoofstad van Zambia en dan de volgende dag verder per bus naar New Kapiri Mposhi (nee, zo heet die plaats echt!) alwaar we per trein naar Dar es Salaam reizen. Deze treinreis zal ongeveer 48 uur in beslag nemen, maar duurt waarschijnlijk wel ietsjes langer, want het Zambiaanse equivalent van de NS doet het erg rustig aan naar het schijnt. Helemaal niet erg overigens, aangezien deze trein 2 wildparken doorkruist en zodoende we tijdens de rit kunnen genieten van een prachtig uitzicht over de rijke Afrikaanse flora en fauna. Als het dus een beetje meezit, zijn we 27 juli in Dar es Salaam, Tanzania.

28 Juli t/m 11 Augustus: Zanzibar, Serengeti, Kilimanjaro en NgoroNgoro-krater. Na een dag te zijn bijgekomen van de treinreis in Dar es Salaam, gaan we per boot naar Zanzibar, een eiland wat op 2 a 3 uur varen van het vasteland van Tanzania ligt. Dit eiland behoort tot Tanzania, maar is overwegend islamitisch. Dit levert het volgende beeld op: vrouwen in burka's die pootje baden in de Indische Oceaan; moet een mooi contrast zijn met de overige toeristen die het eiland vaak bezoeken! Na een nacht te hebben doorgebracht in idyllisch Stone-Town zetten we de volgende dag koers naar Arusha. Dit is een klein plaatsje in het noorden van Tanzania wat met 8 uur met de bus te bereiken is. Arusha wordt bevolkt wordt door safari-organistaties en backpackers. Precies waar we naar op zoek zijn dus! Ilse gaat helaas al op 3 Augustus terug richting Nederland, omdat (aanstaande) dokters nu eenmaal onmisbaar zijn. Dus zij zal maar enkele dagen de tijd hebben om dingen te bezichtigen. Klaas en ik, echter, kunnen nog een dikke week ons vermaken met de trips naar de Serengeti (HET Nationale Park van Tanzania, zoniet heel Afrika), de gedeeltelijke beklimming van de Kilimanjaro (met 5891m hoogte, de hoogste berg van Afrika) schijnt alleen wel kostbaar grapje te zijn... En de NgoroNgoro-krater waar de leeuwen zo langs de jeep lopen!

Veel leesplezier gewenst dus de komende periode!

Jordy

1. Ilona van Hellemond:
    18 april 2008
    Hi neefie, heel veel plezier op je mooi reis.
    Geniet ervan. Groetjes Ilona
  2. Fenneke:
    19 april 2008
    Jordy,

Veel plezier, heel goede reis!

Ga (met jaloezie) aan je denken en hoop gezellig mee te kunnen reizen via je blog!

Alle goeds,

Fenneke
  3. Cindy:
    20 april 2008
    Hee Neefje,
    Heel veel fun en plezier en ervaring in alle plekken waar je naar toe gaat!!!
    Grtz Cindy
  4. Rob, Tas & girls:
    20 april 2008
    Hoi Jordy,

Wij wensen jou, Ilse en Klaas een onvergetelijke tijd toe! Maar dat gaat helemaal goed komen als ik je plannen zo lees! Geniet ervan en wij blijven je site volgen!

Groetjes,
    Rob en Tas
  5. Judith en Ton:
    23 april 2008
    Hey Jordy,

Wij wensen je met Ilse en later met Klaas een fantastische trip toe.
    Jammer dat je een feestje mist, maar dat halen we na je reis wel in. ;)

Het allerbeste en veel succes.
    Groetjes Judith en Ton
  6. Schaap:
    24 april 2008
    Crapman!

Was weer een culinair hoogstandje van je gister! Merkte de kruiden..
    Maaruh goede reis jongen.. Veel plezier.. Denk aan onze goede raad ;) :) En we horen alles de 14e van mei wel!

Gegroet,
    Schaap
  7. Anna Michalska:
    26 april 2008
    He Jordy,
    Veilig en wel in de armen van Ilse? haha
    Ik ben langzaam Durban aan t verkennen. Heb inmiddels t Addington hospital gezien. Conclusie: lunchen op t strand! goed zo.
    x anna
  8. Sjaak:
    26 april 2008
    Crapman!

Alles goed? Ik wou jou nog danken voor je mooie en wijze spreuk die je smste. geniet de komende weken van Ilse en de natuur!

kusje